perjantai 16. marraskuuta 2012

Treenipostia pukkaa

Joo, elikkäs täältä tulee päivitystä tämän viikon treeneistä. Ensin tiistaiset seuran treenit, joissa tehtiin tällaista rataa:


2 esteellä harjoiteltiin niistoa, jota mun pitäisi ehdottomasti harjoitella molempien koirien kanssa enemmän. Mulla on tapana jäädä liian pitkäksi aikaa odottelemaan koiraa esteen taakse, kun ihan hyvin voisin jo lähteä eteenpäin, kun koira on lukinnut esteen... 11 putkella meillä oli teemana poispäinkäännös, jota olen ohjauksissani käyttänyt minimaalisen vähän. Joten hyvä juttu siis, että päästiin kokeilemaan meille vieraampia ohjaustapoja. Siinä oli ideana siis se, että ohjaaja juoksee puomin oikealla puolella ja sitten oikealla kädellään ja rintamasuunnallaan kääntää koiran putkeen. Kyllä se siitä lähti sujumaan, kun tarpeeksi monta kertaa toistettiin :) 12 ja 13 hypyillä kokeilin miljoonaa eri ohjaustapaa pakkovalssista, saksalaiseen ja persjättöön. Loppujen lopuksi päädyin siihen, että 13 hypylle saksalainen oli paras ja sujuvin ohjaus Taikalle ja Prinssille taas pakkovalssi 13 hypyllä (ohjaaja siis sillä puolella kuin 13 hyppy kuuluu suorittaa). 
17 kepit vedin Taikan kanssa takaaleikkauksella (toimii!) ja Prinssin kanssa kokeilin ensimmäistä kertaa takaaleikkausta kepeille!! Ajattelin, että kyllä sitäkin täytyy pikkuhiljaa alkaa harjoitella, kun se on niin vikkelä, että keppien jälkeen puolenvaihdon kanssa tulee kiire. Onneksi saatiin viimeinkin hallille se yksi ohjuri, jota olen kaivannut, koska muuten takaaleikkaus ei olisi onnistunut. Kokeilin ensin ilman ohjuria ja tuloksena oli se, että Prinssi meni yhden tai kaksi väliä ja sitten kääntyi katsomaan, että mihinkäs se mamman jäi? Mutta sitten kun saatiin se ohjuri ekaan väliin, niin se ei päässyt livistämään pois, vaan jatkoi kepit hienosti loppuun saakka. Tätä aletaan nyt Prinssin kanssa harjoitella tosissaan! :) Kontakteista vielä sen verran, että Taika (kelmi) varasti A:n kontaktilla (murr) pariin kertaan, mutta Prinssi ei varastanut kertaakaan (kiltti poika!) Ei kannata ottaa siis Prinssin mallia äidistään.

Sitten rata, jota tehtiin Oreniusten treeneissä torstaina:

En suosittele kauheasti tuijottelemaan tätä ratapiirustusta, koska siitä tuli aikamoinen kaaos. Mä sain kyllä siihen oikean määrän esteitä (32 kpl) mahtumaan, mutta mittasuhteet on päin persettä... Joihinkin kohtiin tuli ihan järkyttävän pitkät välit ja jotkut esteet ovat sitten ihan toisissaan kiinni... Treeneissä olin vain Taikan kanssa, koska olin myynyt Prinssin paikan, mikä oli erittäin viisas ratkaisu. Eihän siitä olisi mitään hyötyä ollut mulle ja Prinssille, kun noi radat on noin vaikeita ja Prinssi kisaa 1-luokassa. 
Taikustin kanssa saatiin rata sujumaan hyvin, ainut vaikea kohta oli vekkaus ennen 15 hyppyä. Vekkaamisella pyritään siis saamaan koiralle mahdollisimman hyvä linja seuraavaa estettä ajatellen. Me käytetään vekkausta aika harvoin, koska Taika ei oikein tajua sitä, mikä kävi kyllä hyvin ilmi tuollakin radalla. Äidin kommentti oli se, että se näytti ihan siltä kuin "me törmättäisiin Taikan kanssa yhteen pisteessä X". Tuo kuvastaa kyllä hyvin tilannetta.... Muuten radassa ei ollut mitään erityisen vaikeita kohtia. Radan pituus oli ainut rajoittava tekijä :D Kolme kertaa peräkkäin vedettiin 32 esteen rata täysiä läpi ja voin sanoa, että koskaan en ole ollut niin loppu treenien jälkeen! Vikaa kertaa, kun mentiin rataa, niin mulla oli jalat niin hapoilla, että just ja just selvisin maaliin. Taitaa olla aika laittaa lenkkitossut jalkaan ja lähteä treenaamaan. Eihän tuosta mitään tule, että Taika jaksaa paremmin kuin minä :D Mulla kyllä oli semmoinen hyvä juoksuputki vielä loppukesästä, mutta sitten lenkkeily vähän jäi, kun alkoi yo-kirjoitukset ja olin syksyllä pariin kertaan kipeänä. Selityksen makua voisi joku sanoa, mutta näin se nyt vain on :)

Tulipas pitkä tekstipainoitteinen postaus, mutta jos joku jaksaa lukea loppuun asti, niin onnittelen!  Ensi viikkoon :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti